Suomalaiset ovat veneilykansaa. Kesämökkejä on yli 500 000 ja veneitä – laskentatavasta riippuen – jopa yli tuplasti tuo määrä.
Suurin osa veneistä on pieniä soutuveneitä tai jollia, ja rekisteröitäviä ”isompia” veneitä liikkuu vesillämme lähes 200 000 kappaletta. On selvää, että jonkinlaista osaamista tuo määrä veneilyä edellyttää. Suomalaisia pidetään kansainvälisesti taitavina veneilijöinä. Kun lähes kaikki maailman merimerkit, siis myös karit, ovat Suomessa, niin sekin kertoo lajin haasteellisuudesta. Ulkomaalaisilla on tapana sanoa, että ”jos pärjäät Suomen vesillä, pärjäät missä tahansa”. Se on varmasti osin totta.
Veneilytaidot ovat perinteisesti tulleet äidinmaidossa
Veneilytaidot ovat perinteisesti tulleet äidinmaidossa, mutta nykyisin yhä suurempi osa aloittelevista veneilijöistä ei ole saanut tätä oppia luonnollista kautta vaan tutustuvat harrastukseen myöhemmällä iällä. Kouluttautumisen tarve on kasvanut.
Suomen Purjehdus ja Veneily eli tuttavallisemmin SPV on suomalaisten veneilijöiden etujärjestö, jonka tehtävänä on pyrkiä varmistamaan, että veneilyn edellytykset Suomessa säilyvät ja toisaalta tukea juniori- ja aikuisharrastusta kouluttamalla sekä järjestämällä tapahtumia ja kilpailuja. SPV on aktiivisesti mukana myös kilpaurheilussa purjehduksen ja moottoriveneilyn saralla.
Perinteisen merenkulun osaamisvaatimuksiin on viime vuosina tullut merkittäviä muutoksia. Osin tuon mainitun ”äidinmaito-opin” vähentymisen ja myös elektroniikan kehittymisen myötä. Molemmat muutokset ovat tuoneet tarpeen lisätä turvallisen veneilyn koulutustarjontaa. SPV:llä on yli 300 jäsenseuraa eri puolilla Suomea. Näissä seuroissa toimii lukuisa määrä SPV:n kouluttamia veneily- ja purjehduskouluttajia, jotka kouluttavat seurojen jäseniä toimimaan turvallisesti haasteellisessa ympäristössä.
Sähköisten navigointijärjestelmien tulo markkinoille on madaltanut kynnystä lähteä vesille, mutta tuonut myös lisähaasteita väärän turvallisuustunteen muodossa. Jos perinteistä kartanlukutaitoa ei opiskella ennen elektroniikan lisäämistä keinovalikoimaan, ollaan ennemmin tai myöhemmin pulassa. Niin hyviä kuin elektroniset kartat ovatkin, vikatilanteessa, kuten virtalähdeongelmassa tai signaalihäiriössä, ollaan nopeasti sormi suussa, kun sijaintitieto katoaa. Tällöin perinteinen kartta/kompassi -yhdistelmä takaa matkan sujuvan jatkumisen.
Yhtä tärkeää veneilyssä on asenne. Hyvin huollettu vene ja positiivisella asenteella varustettu osaava veneilijä takaavat nautinnolliset kesäpäivät maailman kauneimmassa saaristossamme sisävesiä unohtamatta.
Kirjoittaja Harri Sane on Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n hallituksen jäsen sekä veneily-toimikunnan puheenjohtaja.