Skip to main content
Etusivu » Talous » Sampo Kaulanen: Yrityskulttuurimme kaipaa heittäytymistä työhön
Inspiraatio

Sampo Kaulanen: Yrityskulttuurimme kaipaa heittäytymistä työhön

Kuva: Jussi ratilainen / Adobe Stock

Äkäslompolossa on vain puolisen tuhatta asukasta, silti siellä sijaitsee yksi tämän hetken tunnetuimpia ja suosituimpia elintarvikekauppoja. Miten hulluksi kyläkauppiaaksikin tituleerattu Sampo Kaulanen on saanut Jounin Kaupalle maan laajuisen tunnettuuden?

– Uskon, että onnistuminen on mahdollista kaikille, kunhan löytää itselleen sopivat keinot. Itse lähdin toteuttamaan liiketoimintaani persoona edellä ja toin alusta alkaen omaa elämääni avoimesti esille.

Pelkästään julkisuuden vuoksi Kaulanen ei koe olevansa esillä, vaan sitä kautta Jounin Kauppa saa sekä taloudellista hyötyä että uusia mahdollisia yhteistyökumppaneita.

– Yksi tärkeimmistä menestymisen edellytyksistä on luonnollisesti asiakkaiden huomioiminen. Järjestän paljon tapahtumia, kuten arvontoja, kilpailuja ja muita tempauksia, joita olen huomannut nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden arvostavan.

Kaulanen osaa tehokkaasti hyödyntää myös sosiaalista mediaa tunnettuuden kasvattamisessa. Kaulanen tunnustautuu ”yllytyshulluksi” ja sanoo, että kohdatessaan haasteen, hän tarttuu siihen miettimättä sen enempää, onko sitä mahdollista ylittää. Muun muassa juuri nyt hänellä on tavoitteena ylittää intialaisen yrityksen ennätyksen, joka on 19 000 000 Facebook-kommenttia.

Vatkaaminen ei johda mihinkään

– Nyt Jounin Kaupalla on noin 600 000 tuhatta kommenttia, joten matkaa voittoon vielä on. Ajattelen niin, että jos pienen maan kauppa onnistuu tekemään uuden ennätyksen, sitä enemmän tulosta arvostetaan. Sama logiikka toimii yrittäjänäkin: lähdin nollasta liikkeelle ja onnistumisesta ei ollut takeita, mutta määrätietoisella ja kovalla työllä olen aika hyvin jo edennyt, Kaulanen toteaa vaatimattomasti.

Tulevaisuuden suunnitelmia liiketoiminnan kasvattamisesta Kaulanen on jonkin verran pohtinut, mutta vielä mitään konkreettista päätöstä siitä ei ole tehty. Ajatus jonkinlaisesta verkkokaupasta on nostanut päätään ehkä voimakkaammin kuin laajentuminen kiinteässä kivijalkamyymäläbisneksessä.

Lue myös: Taloudellinen kestävyys luo edellytykset vastuulliselle liiketoiminnalle

Yrittäjyys ei ole Kaulasen mukaan monimutkaista, vaan vaatii ennen kaikkea tinkimätöntä työntekoa ja jaksamista sekä maalaisjärkeä. Itsestäänselvyyksien ja tyhjien kokous- ja palaveripuheiden sijaan hän haluaisi nähdä heittäytymistä ja itsensä likoon pistämistä suomalaisessa yrityskulttuurissa paljon nykyistä enemmän.

– Ilmapiiri yrittämisen ympärillä on melko nihkeä ja kaiken koetaan olevan hankalaa. Kun tosiasiassa oikeilla teoilla voitaisiin saada paljon edistystä aikaan. Keskusteluja seuratessa nousee vaikutelma siitä, että eri tahojen välillä on meneillään jokin ihmeellinen köydenveto päätöksenteossa ja uudistusten toteuttamisessa. Tällainen vatkaaminen ei johda mihinkään, vaan tuloksena syntyy vain puolivillaisia päätöksiä, jotka eivät hyödytä ketään eivätkä vie asioita eteenpäin. Yrittäjänä itselleni tulee olo, että ilmapiiri on tulehtuneen oloinen, vaikka itse tekeminen ei sitä olisikaan, Sampo Kaulanen analysoi.

Next article