Mitä tavallinen kuluttaja voi tehdä turvatakseen oman etunsa, kun eri toimijat pyrkivät nostamaan hintoja tai tavoittelevat maksimivoittoja jopa epäreiluja keinoja kaihtamatta?
Kuluttaja voi ainakin kilpailuttaa käyttämänsä palvelut silloin, kun hinnat uhkaavat nousta. Mikäli kyse on isännöintipalveluista, osakkaat voivat esittää omalle taloyhtiölleen, että se kilpailuttaisi käyttämänsä isännöintipalvelut.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtävänä on turvata markkinoiden toimivuutta maassamme. Helmikuun alussa virasto julkisti epäilyksensä isännöintialan hintakartellista. Kartellien tavoitteena on, että niiden myymien hyödykkeiden tai palvelujen hinnat kasvavat. Maksajana on viime kädessä aina kuluttaja, tässä tapauksessa asukas.
Tällainen toiminta ei kuitenkaan ole sallittua ja isännöintialan tapauksessa asia menee seuraavaksi markkinaoikeuden käsittelyyn. Mikäli epäilykset hintakartellista pitävät paikkansa, syytetyt isännöintialan toimijat voivat joutua maksamaan jopa yli 20 miljoonan euron seuraamusmaksut.
Miksi kilpailuttamista ei sitten aina tehdä sopivin väliajoin? Syitä löytyy monia. Tuttu ja turvallinen palveluntuottaja on monen mieleen. Hinnasta ei haluta napista, kun palvelu pelaa. Monesti kilpailuttamiseen ryhdytään vasta siinä vaiheessa, kun palvelukaan ei enää miellytä.
Kilpailuttamisessa ei ole kyse vain rahan säästöstä, vaan myös palvelun ja hankintojen laadusta.
Joskus kilpailuttamisen esteenä on uskon puute omaan osaamiseen. Monilla voi olla myös pelko siitä, että ”kun lähtee sutta pakoon, niin karhu tulee vastaan”. Joskus taustalla saattaa piillä myös yksinkertaisesti kiire. Kilpailuttaminen vie aikaa ja vaatii vaivaa. Miksi ottaa itselleen tuollaista vaivaa, jos ei ole aivan pakko?
Lue myös: Taloustaidoilla elämänhallintaa
Kaikesta tästä huolimatta kilpailuttaminen monesti kannattaa. Itse päätin hetki sitten kysellä toisesta vakuutusyhtiöstä tarjouksia vakuutuksille, jotka minulla jo toisessa yhtiössä oli. Yllätys oli suuri. Toinen yhtiö oli valmis antamaan samat vakuutukset vuodessa jopa satoja euroja halvemmalla. Tästä innostuneena olen nyt käynyt läpi muitakin palveluita, joita voisin kilpailuttaa. Puhelinliittymät, nettiliittymät, ruokaostokset, tulevien lomasuunnitelmien majoituspalvelut, remonttipalvelut, siivouspalvelut, kodinkonehankinnat, käyttösähkö ja niin edelleen.
Kilpailuttamisessa ei ole kyse vain rahan säästöstä, vaan myös palvelun ja hankintojen laadusta. Pelkkä hinta ei voi aina olla ratkaiseva tekijä. Ennen kilpailuttamiseen ryhtymistä on tärkeää pohtia, mitkä asiat ovat sellaisia, joista ei voi tinkiä edes halvan hinnan vuoksi. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi turvallisuus, kotimaisuus tai eettisyys. Ja ehkä samalla rahalla saakin toisaalla enemmän tai laadukkaampaa?
Voisiko sinullakin olla nyt hyvä aika kilpailuttaa käyttämiäsi palveluita ja tulevia hankintoja? Aloita aluksi jostain yksittäisestä sopimuksesta. Siitä voi saada kimmokkeen pohtia, mihin kaikkeen rahasi kuluvatkaan. Ja ennen kaikkea huomaat nopeasti, että kilpailuttamisen ansiosta voit säästää rahaa ja jopa parantaa palvelun laatua!
Juha Beurling-Pomoell työskentelee pääsihteerinä Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry:ssä.