Koronapandemian myötä halu ostaa kotimaiselta ja paikalliselta pienyrittäjältä on kasvanut. Tähän yhdistyvät yritysten läpinäkyvyyden sekä tuotteiden ja palveluiden vastuullisuuden tärkeys.
Tiesitkö, että jos kaikki suomalaiset ostaisivat joka kuukausi 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi 10 000 vuosityöpaikkaa? Hyvään alkuun ollaan jo päästykin, sillä Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisten kulutustuotteiden arvostaminen on viime vuosien ajan ollut jatkuvassa kasvussa.
– Kotimaisuuden arvostus on nyt korkeammalla kuin koskaan ennen. Jopa 94 % suomalaisista haluaa tukea työllisyyttä ostamalla kotimaista, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.
Ajatus työllisyyden tukemisesta on Lausalan mukaan ennen kaikkea koronapandemian aikainen ilmiö – aiemmin kotimaisten tuotteiden suosio perustui kokemukseen puhtaasta ja vastuullisesti tuotetusta ruoasta.
– Kotimaisuuden kannattaminen koetaan vastuullisuustekona, joka tukee niin yrittäjiä kuin työpaikkojen säilyttämistä.
Tue paikallista palveluntarjoajaa
Suomalaisuuden suosimiseen on vaikuttanut erityisesti se, että me odotamme – ja myös vaadimme enenevissä määrin yritysten viestinnän ja toiminnan läpinäkyvyyttä. Myös yritysten vastuullisuuden arvostus on koronapandemian myötä vahvistunut.
– Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta valitsee kotimaisen vaihtoehdon – tuotteen tai palvelun – aina, kun se on mahdollista, Lausala toteaa.
Koronapandemian aikana pienyrittäjien vaikeaa tilannetta on korostettu laajalti mediassa ja erilaisin kampanjoin. Lausala muistuttaa, että jokainen voi kantaa kortensa kekoon tukemalla oman alueensa pienyrittäjiä. Näissä yrityksissä on kiinni satojatuhansia työpaikkoja. Ahdingossa ovat erityisesti palveluntarjoajat, kuten vaikkapa kuntosali- ja kauneusalan yrittäjät.
– Monet palvelut ovat nyt pandemiasta johtuen kiinni, mutta esimerkiksi lahjakortin ostaminen on oiva tapa tukea yrittäjää ja samalla ostaa hyvää oloa itselle tai läheiselle.
Kotimaisuutta arvostetaan entistä enemmän
Suomalaisen Työn Liiton teettämä tutkimus avaa suomalaisten kulutustottumuksia
94 % kuluttajista ostaa kotimaista ennen kaikkea tukeakseen suomalaista työllisyyttä
90 % pitää läpinäkyvyyttä tärkeänä yritysten viestinnässä ja toiminnassa
Mitä tämä tarkoittaa?
1. Kotimaisuus, suomalaisen tuotteen tai palvelun suosiminen, yritysten toiminnan läpinäkyvyys ja vastuullisuus ovat kuluttajien ostamista ohjaavia arvoja.
2. Kuluttamisen ja ostamisen muutosta muokkaavat monet tekijät. Kuluttajat miettivät yhä tarkemmin millaisia tuotteita ja palveluita he ostavat.
3. Valintatilanteessa osa ostamista ohjaavista arvoista jää vähemmälle huomiolle. Kuitenkin sellaiset asiat, kuten Suomessa työllistäminen ja valmistaminen ovat niitä arvoja, jotka vaikuttavat merkittävästi kuluttajien ostopäätöksen tekemiseen.
Lähde: Suomalaisen Työn Liiton tutkimus – Suomalaisten kulutustottumukset (21.1.2021)