Skip to main content
Etusivu » Vastuullinen kuluttaja » Tee hyvää ostamalla suomalaista – ”Suomalaisuus ja vastuullisuus alkavat olla synonyymejä”
Kotimaisuus

Tee hyvää ostamalla suomalaista – ”Suomalaisuus ja vastuullisuus alkavat olla synonyymejä”

Erityisajat ovat nostaneet kotimaisten tuotteiden ja palveluiden arvostusta. Kuva: Getty Images

Kotimaisuuden tukeminen auttaa konkreettisesti suomalaisia menestymään luoden työpaikkoja ja vaurautta sekä varmistaen, että töitä löytyy myös jatkossa.

Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden suosiminen on monellakin tapaa mainio kulutuspäätös. Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala muistuttaa kotimaan markkinan merkityksen korostuneen poikkeusolojen aikana, kun globaali talous koki äkkipysähdyksen.

– Yritysten mahdollisuus työllistää on täysin riippuvainen niiden liikevaihdosta, siksi on tärkeää, että kauppa käy. Mikään valtion myöntämä tuki ei korvaa asiakkaiden tuomaa rahavirtaa.

Lausala korostaa samalla vastuullisuuden tärkeyttä.

– Suomalaisuus ja vastuullisuus alkavat olla melkeinpä synonyymejä. Kotimaiset tuotteet ovat paitsi lähellä tuotettuja myös noudattavat maailman tiukimpia ympäristö- ja työlainsäädännön vaatimuksia. 

Yritysten läpinäkyvyys onkin viime aikoina lisääntynyt huomattavasti.

– Kuluttajilla on hyvin saatavilla tietoa yritysten tuotantoketjuista ja raaka-aineista, Lausala kiittää.

Lue myös: Alkuperämerkinnät helpottavat kuluttajaa ostopäätösten tekemisessä

Kotimaisuus kohonnut arvoon arvaamattomaan

Erityisajat ovat tuoneet mukanaan myös paljon positiivista. Lausala on esimerkiksi huomannut ihmisten konkreettisemmalla tavalla nyt ymmärtävän pienten yritysten merkityksen taloudelle.

– Hyvinä aikoina jää helposti huomaamatta, kuinka paljon esimerkiksi hotelli- ja majoitusala Suomessa työllistää ja kuinka moni jää ilman työtä, kun kriisi iskee.

Suomalaisuuden arvostus ei Lausalan mukaan koskaan aiemmin ole ollut yhtä korkealla kuin tällä hetkellä.

– Terveellä tavalla ymmärretään kotimaisen tuotannon ja yritysten tärkeys. Tätä kutsun positiiviseksi lieveilmiöksi.

Ole osa hyvän ketjua -kampanjassa mukana jo 140 yritystä!
Yhteiskampanjalla ollaan mukana varmistamassa Suomen menestystä. K-ryhmän ruokakaupat ja K-Rauta, Suomalaisen Työn Liitto, 140 elintarvike- ja käyttötavarayritystä yhdessä Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n kanssa yhdistivät voimansa kannustaakseen suosimaan tuotteita, jotka työllistävät suomalaisia ja pitävät talouden pyörät pyörimässä. 

Next article