Teemu Lehtonen
liiketoimintajohtaja, Visma Aquila Oy
Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistus pyrkii takaamaan jokaiselle oppilaalle tarvittavan tuen oppimiseen ja oppivelvollisuuden suorittamiseen.
– On tärkeää, että lapset ja nuoret saavat tarvitsemaansa tukea ajoissa. Huomioimalla oppilaiden yksilölliset tarpeet, voidaan asioihin vaikuttaa ennen kuin ongelmat ehtivät eskaloitua. Hallinnollisen taakan keventyessä opettajille vapautuu enemmän aikaa oppilaiden kohtaamiseen ja heidän oppimisensa tukemiseen, toteaa Visma Aquila Oy:n liiketoimintajohtaja Teemu Lehtonen.
– Jotta opettajan työ todella helpottuisi ja vaikuttavuus kohdistuisi oppijoihin, onnistuminen on varmistettava kolmella keskeisellä sektorilla: oppilashallinnossa, opetuksen suunnittelussa ja opetusohjelmissa, Lehtonen jatkaa.
Kohti sujuvampaa oppimisen tukea
Wilman keskeinen vahvuus on sen mahdollisuus standardoida käytäntöjä. Valtakunnallisesti yhtenäistetyt ohjeistukset ja toimintamallit vähentävät opetuksen järjestäjien tarvetta laatia omia ohjeitaan ja tarjota tukea käyttäjille. Wilma kehittää toimintaansa ennakoiden ja käyttäjien tarpeita kuunnellen.
– Järjestelmien kehittämisessä on kiinnitettävä erityistä huomiota tietojen liikkumiseen sekä nivelvaiheissa että kuntarajojen yli. Jos uusi malli rakennetaan ilman avoimia tekstikenttiä ja keskittyen määrälliseen tietoon, tiedon siirrettävyys helpottuu merkittävästi. Kuitenkin eri järjestelmätoimittajien vaihtelevat ratkaisut voivat vaikeuttaa tietojen liikkumista esimerkiksi varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja peruskoulusta toiselle asteelle. Meidän tehtävämme järjestelmätoimittajana on yhdessä koulutuksen järjestäjien kanssa varmistaa, että prosessi palvelee koko maata yhtenäisesti, että oppilaiden tukitiedot seuraavat heitä saumattomasti koulutusasteelta ja oppilaitoksesta toiselle ilman ylimääräistä kirjaamista ja että lapsi tai nuori pysyy aina keskiössä, Lehtonen painottaa.
Wilma-järjestelmä mahdollistaa kevyempien, standardoitujen prosessien luomisen arviointiin ja kirjaamistyöhön, mikä vapauttaa resursseja keskittymään olennaiseen: opettajalla opettamiseen ja lapsella tai nuorella oppimiseen.
Miltä näyttävät opetusalan trendit vuonna 2025?
Tutustu tulevaisuuden ja kuluneen vuoden ilmiöihin opetusalalla!