Anna-Reetta Sipilä
sisältöjohtaja, Otava Oppiminen
Mari Uusitalo
Suomen kielen opettaja, oppikirjailija
Yhteiskunnalliset haasteet, koveneva arvoilmapiiri sekä kasvava eriarvoistuminen heijastuvat suoraan luokkahuoneen arkeen. Opettajien työn kuormittavuus on lisääntynyt ja kouluun kohdistuvat vaatimukset koetaan suhteettomina.
– Opettajan arki -tutkimuskokonaisuutemme nostaa esille arjen haasteiden monimuotoisuuden. Opettajat kokevat silti edelleen oman työnsä hyvin merkityksellisenä ja näkevät roolinsa tärkeyden. Opetustyö ja oppilaiden kohtaaminen tuovat heille suurta iloa, toteaa Otava Oppimisen alakoulun sisältöjohtaja Anna-Reetta Sipilä.
Opettajien arkea tutkittiin 3000 taustatutkimusvastauksen ja 50 syvähaastattelun pohjalta 11 eri paikkakunnalla. Suomen kielen opettaja, oppikirjailija Mari Uusitalo kommentoi tutkimuksen tuloksia:
– Koulu mielletään kokonaisvaltaisena paikkana, jonka oletetaan ratkaisevan hyvin monenlaisia haasteita. Opettajien työn ydintehtävä korkeakoulutettuina ammattilaisina on keskittyä opettamiseen ja kohtaamiseen. Nyt meidän odotetaan kantavan vastuuta asioista, jotka tosiasiallisesti kuuluvat kodeille ja muulle yhteiskunnalle.
Kehitetäänkö kouluja vain säästöt mielessä?
Tutkimus paljastaa, että oppilaiden perustaidoissa on vakavia puutteita. Asioita ei enää jakseta harjoitella pitkäjänteisesti. Jatkuva resurssipula kasvattaa opettajien eettistä stressiä ja hankaloittaa opetukselle annettujen tavoitteiden täyttämistä.
– Korostan, että lapset ja nuoret eivät tässä ole se ongelma. Päinvastoin: oppilaat ovat se syy, että me opettajat pysymme työssämme. On rikkautta saada päivittäin kohdata monenlaisia oppijoita. Nuorten huumori ja luovuus tuovat valtavasti iloa, Uusitalo sanoo.
Tutkimuksen mukaan noin 60 % opettajan ajasta kuluu ydintyön ulkopuolella. Opettajat kokevat, että toimiviakin asioita vaikeutetaan, eivätkä he aina tunnista tähdätäänkö koulun kehittämisellä aidosti laadun parantamiseen vai säästöihin.
– Kehittämistehtäviä tulisi tuoda kouluihin harkiten, koska niiden viemä aika on aina pois perustyöstä, toteaa Sipilä.
Laadukas oppimateriaali tukee opettajaa
Oppilaat ovat oppimateriaalien osalta eriarvoisessa asemassa asuinpaikan mukaan. Arkea hankaloittaa myös, jos opettaja joutuu valmistamaan oppimateriaaleja itse.
– Oppimistarpeiden kirjo on valtava. Meidän tehtävämme on tarjota opettajalle parhaat mahdolliset oppimateriaalit ja ratkaisut opetustyön tueksi. Panostamme vahvasti erilaisiin tukimateriaaleihin ja uusi Nova-palvelumme on digimateriaalien aarreaitta sekä oppijoille että opettajille, sanoo Sipilä, johon Uusitalo lisää:
– Hyvin mietitty oppimateriaali mahdollistaa läsnäoloni luokassa 25 oppijalle yhtä aikaa. Laadukkaan oppimateriaalin merkitys on työssäni todella iso.
Julkisessa puheessa koulumaailman haasteisiin etsitään ratkaisuja yksittäisistä asioista, kuten kännykkäkielloista. Näin ei kuitenkaan pureuduta ongelmien juurisyihin.
– Opettajat muodostavat arvokkaan ammattikunnan, joka työkseen ohjaa lapsiamme kohti tulevaisuutta. On korkea aika siirtää keskustelun painopiste sujuvan arjen kannalta oikeisiin asioihin ja laittaa luokan toimintaympäristö kuntoon, Sipilä päättää.
Opettajan arki -tutkimus:
1. Toimintaympäristön muutokset ovat tuoneet opettajille enemmän vastuuta, mutta vähemmän arvostusta ja resursseja.
2. Suurin huoli opettajilla onlasten ja nuorten hyvinvoinnista.
3. Aikaa menee aiempaa enemmän perusasioihin ja taitojen opettamiseen sekä kasvattamiseen.
– Sujuva arki syntyy, kun opettajien ja oppijoiden arjen toimintaympäristö laitetaan kuntoon.
Lähde: Otava Oppiminen, Opettajan arki -tutkimus 2024
Sukella sisältöihin
Tuotamme digitaalisia ja painettuja oppimateriaaleja esiopetuksesta aikuiskoulutukseen.