Skip to main content
Etusivu » Koulu » Käyttäjiä osallistamalla rakennetaan parempia oppimisympäristöjä
Sponsoroitu

Kestävyys, muunneltavuus ja käyttäjien osallistaminen suunnitteluun ovat avainasemassa, kun tavoitteena on toimiva, turvallinen ja viihtyisä oppimisympäristö.

– Yhteistyössä luodut ratkaisut auttavat hahmottamaan tilojen mahdollisuuksia ja innostavat kokeilemaan erilaisia työskentely- ja toimintatapoja, kertoo Martela Oyj:n oppimisympäristöasiantuntija Paula Viertola.

Monipuoliset, joustavat ja turvalliset tilat, joissa kalusteet mukautuvat oppijoiden ja opetusmenetelmien tarpeisiin, tuovat uusia mahdollisuuksia oppimistilanteisiin. Helposti siirrettävät kalusteet mukautuvat niin koetilanteisiin kuin ryhmätöihinkin.

– Pyöreät sohvat ja pöydät houkuttelevat ihmisiä kerääntymään yhteen. Korkeat selkänojalliset tuolit taas viestivät rauhoittumisen ja yksityisyyden tarpeesta. Kalusteiden suunnittelulla voidaan siis tehokkaasti ohjata tilan käyttöä ja luoda erilaisia toiminnallisuuksia, Martela Oyj:n yhteistyöpäällikkö Heidi Kuivamäki toteaa.

Laadukkaat kalusteet ovat vastuullinen valinta

Kestävyys ja laatu eivät ole pelkästään oppilaiden viihtyvyyteen ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, vaan myös kustannustehokkuutta. Laadukkaat kalusteet kestävät aikaa ja mukautuvat tilojen muuttuviin tarpeisiin. Korjattavuus pidentää kalusteiden käyttöikää ja vähentää ympäristön kuormitusta.

– Hankintaprosessissa kannattaa miettiä tarkasti kilpailutusmalleja. Tiukat vaatimukset ja halvimpaan hintaan perustuvat päätökset voivat rajoittaa mahdollisuuksia löytää kestäviä ratkaisuja. Laadun, vastuullisuuden ja kiertotalouden painottaminen kilpailutuksessa voi tuottaa merkittävästi paremman lopputuloksen, Viertola muistuttaa.

Kierrätettyjen kalusteiden käyttö yleistyy hankinnoissa. Hyväkuntoiset, tarkistetut ja uudelleen verhoillut kalusteet tarjoavat ekologisesti ja taloudellisesti järkevän vaihtoehdon.

Tutustu kestäviin ja monimuotoisiin koulukalusteisiin!

Next article