Miten tulevaisuuden koulu voi vastata muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin, turvata jokaisen oppijan sivistykselliset oikeudet ja luoda edellytykset osallisuudelle, hyvinvoinnille ja elinikäiselle oppimiselle?
– Perustaidot ja -tiedot ovat kaiken oppimisen perusta. Luku- ja kielitaito muodostavat ajattelun kivijalan, jonka varaan kaikki muu rakentuu. Nämä taidot eivät kartu vain kielten opetuksen kautta, vaan jokainen opettaja on oman alansa kielen opettaja. Suuri merkitys luku- ja kielitaidolle on myös sillä, miten pystymme tukemaan lukemista myös koulun ulkopuolella, painottaa Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhä.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä elämänhallinta ovat tärkeitä taitoja, joiden avulla oppijat voivat navigoida elämässä. Turvallisuus ja työrauha ovat keskeisiä oppimisen onnistumiselle. Tarvitaan myös toimivaa moniammatillista yhteistyötä eri viranomaisten kesken ja kouluihin riittävästi aikuisia.
– Koulu kokoaa yhteen oppilaita erilaisista taustoista. Tämä on sekä mahdollisuus että haaste. Yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistaminen ovat avainasemassa, ja oppilaille on tärkeää tarjota aitoja vaikutusmahdollisuuksia koulun arjessa, toteaa Kelhä.
Koulutuksen kunnianpalautus
– Koulutususko on ollut Suomessa vahva, ja koulutus on nähty tienä hyvään tulevaisuuteen. Polarisoituvassa yhteiskunnassa tätä uskoa on vahvistettava ja pystyttävä tekemään koulutuksesta merkityksellistä kaikille taustasta riippumatta. Sivistys on itseisarvo ja tavoiteltava päämäärä, avain yhteiskunnan ymmärtämiseen ja muuttamiseen. Meidän on vahvistettava uskoa, että omalla panostuksella koulutukseen voi osallistua täysivaltaisesti yhteiskuntaan ja vaikuttaa sen kehitykseen, Kelhä muistuttaa.
On kysyttävä mitä koulu tarvitsee, ei vain jatkuvasti vaatia. Myös opettajat tarvitsevat tukea, täydennyskoulutusta ja arvostusta. Koulujen arjessa tapahtuu paljon hienoja asioita, joista harvoin kerrotaan mediassa.
– Olen aina yhtä vaikuttunut kouluissa vieraillessani miten hienoa työtä siellä tehdään joka päivä lasten ja nuorten hyväksi, kiittää Kelhä.