Skip to main content
Etusivu » Matkailu » Kotimaan matkailun uudet tuulet
Kotimaan matkailu

Kotimaan matkailun uudet tuulet

matkailu
matkailu
Matkailun avulla rentoudutaan ja irrottaudutaan arjesta, mutta myös nautitaan uusista kokemuksista. Kuva: Unsplash

Heli Mäki-Fränti

toimitusjohtaja, Suomen matkailualan liitto 

Korona-aikana matkailuyrittäjät ovat huomanneet, että ihmiset tutkivat tarjontaa aiempaa tarkemmin ja etsivät uudenlaisia palveluita. Esimerkiksi maatilamatkailu on saanut uutta virtaa ulkomailta tutulla Live Like a Local -konseptilla. Matkailijat ovat yöpyneet aitassa, nauttineet maalaisidyllistä ja hoitaneet lampaita, kilejä ja lehmiä.

Toinen suosittu palvelu on ollut kotimaan interrail. Siinä ryhmä kulkee yhdessä ympäri Suomea junalla ja pysähdyspaikoissa on järjestettynä majoitus ja tutustumiskierroksia kohteisiin.

– Matkailun avulla rentoudutaan ja irrottaudutaan arjesta, mutta myös nautitaan uusista kokemuksista. Korona-aika ei ole poistanut näitä tarpeita, ja onneksi kotimaassa voi matkustaa turvallisesti, Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti hymyilee.

Vastuullisuuden ytimessä on jokaisen oma vastuu

Uusien kokemusten, terveyden ja turvallisuuden ohella matkailijat arvostavat vastuullisuutta. Se on laaja teema, johon kuuluvat ympäristöarvojen lisäksi taloudellinen sekä myös sosio-kulttuurinen vastuu, kuten paikallisen kulttuurin kunnioittaminen.

– Vastuullisuus on tarpeen niin koti-Suomessa kuin ulkomaillakin. Aina, kun lähdemme kodin ulkopuolelle, on syytä kunnioittaa paikallista väestöä, kulttuuria, luontoa ja ympäröiviä olosuhteita. Olemme vieraina kaikkialla, Mäki-Fränti sanoo.

Vastuullisuus on jokaisen omaa vastuuta siitä, millaisen käden- ja jalanjäljen jätämme paikkoihin, joissa käymme. Hyvin suuri osa matkailijoista myös odottaa, että matkailuyrittäjät huolehtivat oman toimintansa kestävyydestä ja ympäristöystävällisyydestä automaattisesti.

– Kuluttajatutkimuksissa näkyy selvästi, että ihmiset ovat valveutuneita ja valitsevat vastuullisten toimijoiden palveluita, Mäki-Fränti kertoo.

Matkailuyrittäjän kannattaakin kertoa esimerkiksi valinnoistaan lomamökkien ylläpidossa. Muutoin ihmiset ajattelevat herkästi, että hänellä on jotain salattavaa.

– Senioreille kestävät valinnat ovat usein itsestäänselvyys, ja toisaalta nuoret ovat hyvin kiinnostuneita vastuullisuudesta. Vastuullisuus kannattaa, Mäki-Fränti korostaa.

Next article