K-Citymarketia Kupittaalla vetävällä Hannu Aaltosella on jo 25 vuoden verran kokemusta kauppiaana olosta. Onko laadukkailla pakkauksilla merkitystä ruokakaupassa, ja mitä pakkaukset tarkoittavat vähittäiskaupan näkökulmasta katsottuna?
Viime vuosikymmeninä ruokakaupat ovat muuttuneet. Samoin pakkauksille asetettavat vaatimukset ja niiden saama huomio ovat kokeneet muutoksia.
K-Citymarketteja on Suomessa yhteensä 81 kappaletta. Suurin niin sanottu kotikeittiö sijaitsee juuri Hannu Aaltosen kaupassa Kupittaalla.
− Meillä Market Kitchen avattiin vuonna 2009. Tarjolla on esimerkiksi tuoreita ruokaisia salaatteja, täytettyjä patonkeja ja kotiruokaa mukaan vietäväksi. Valmistamme ja pakkaamme ruoat paikan päällä itse.
Koska volyymit ovat Kupittaalla isot, Aaltonen pohti pakkausratkaisua valitessaan muun muassa sitä, että yhdeltä toimittajalta on saatavissa kaikki tarvittava pakkausmateriaali.
Lue myös: Kestävyys on meistä kaikista kiinni
Mitkä ovat kauppiaan näkökulmasta ne kaikkein tärkeimmät ominaisuudet pakkausten toimittajalla?
− Kaikkein tärkein on tietysti kilpailukykyinen hintataso. Toisekseen pakkauksien valikoima pitää olla laaja niin, että löytyy kaikkea erilaisiin tarkoituksiin. Kolmanneksi nostaisin toimitusvarmuuden ja nopeuden. Meille saapuu pakkaustarvikkeita yleensä kerran viikossa, mutta jos tulee ongelmatilanne, niin tavaraa tulee jopa 12 tunnin sisään, mikä on todella hyvä asia.
Silloin kun Aaltonen aloitti kauppiaana pakkauksiin ei juurikaan kiinnitetty huomiota ruokakaupassa. Nykyään asiakkaat ovat kuitenkin kiinnostuneita ympäristöasioista ja pakkauksista.
− Olen havainnut, että kuluttajat ovat varsin tietoisia pakkauksiin liittyvistä ympäristökysymyksistä ja kiinnittävät niihin erityistä huomiota. Palautetta saattaa tulla kauppiaalle helposti esimerkiksi siitä, jos jokin pakkaus on turhan iso tuotteeseen nähden. Ja hyvä niin.