Koronapandemian arkeamme rajoittavien vaikutusten hälvennyttyä maailmantilanne jatkaa myllerrystään, ja se voimistaa edelleen suomalaisten halua ostaa kotimaisia tuotteita ja palveluita, sekä suosia lähellä toimivia yrittäjiä. Tähän kehityssuuntaan yhdistyvät myös yritysten läpinäkyvyyden vaade sekä tuotteiden ja palveluiden vastuullisuuden tärkeys.
Valinnoillamme on merkitystä, sillä jos kaikki suomalaiset ostaisivat joka kuukausi 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi vuodessa 10 000 työpaikkaa. Hyvään alkuun on jo päästykin, sillä Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisten kulutustuotteiden arvostaminen on viime vuosien ajan ollut jatkuvassa kasvussa.
– Kotimaisuuden arvostus on korkeammalla kuin koskaan aiemmin. Jopa 94 % suomalaisista haluaa tukea työllisyyttä ostamalla kotimaista, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.
Ajatus työllisyyden tukemisesta on Lausalan mukaan jo koko 2010-luvun jatkunut ja koronapandemian nopeuttama ilmiö. Aiemmin kotimaisten tuotteiden suosio näkyi etenkin halusta ostaa kotimaista ruokaa, nyt se on levinnyt kattamaan laajasti eri tuotteita ja palveluita. Kotimaisuuden arvostusta vahvistaa myös epävarma maailmantilanne, jossa halutaan omilla valinnoilla tukea työpaikkojen säilymistä ja yhteiskunnan vakauden säilymistä.
– Kotimaisuuden kannattaminen koetaan vastuullisuustekona, joka tukee niin yrittäjiä kuin työpaikkojen säilyttämistä. Kotimaisuuden kannattaminen on myös teko Suomen puolesta.
Tue paikallista palveluntarjoajaa
Suomalaisuuden suosimiseen on vaikuttanut erityisesti se, että me odotamme – ja myös vaadimme enenevissä määrin yritysten viestinnän ja toiminnan läpinäkyvyyttä. Myös yritysten vastuullisuuden arvostus on vahvistunut.
– Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta valitsee kotimaisen vaihtoehdon – tuotteen tai palvelun – aina, kun se on mahdollista, Lausala toteaa.
Lausala muistuttaa, että jokainen voi kantaa kortensa kekoon tukemalla oman alueensa pienyrittäjiä ja suomalaisia toimijoita. Näissä yrityksissä on kiinni satojatuhansia työpaikkoja. Valintamme ohjaavat meitä kohti parempaa hyvinvointia, mutta myös kohti parempaa maailmaa.
Suomalaisen Työn Liiton teettämä tutkimus avaa suomalaisten kulutustottumuksia:
94% kuluttajista ostaa kotimaista ennen kaikkea tukeakseen suomalaista työllisyyttä.
90% pitää läpinäkyvyyttä tärkeänä yritysten viestinnässä ja toiminnassa.
Mitä tämä tarkoittaa?
1. Kotimaisuus, suomalaisen tuotteen tai palvelun suosiminen, yritysten toiminnan läpinäkyvyys ja vastuullisuus ovat kuluttajien ostamista ohjaavia arvoja.
2. Kuluttamisen ja ostamisen muutosta muokkaavat monet tekijät. Kuluttajat miettivät yhä tarkemmin millaisia tuotteita ja palveluita he ostavat.
3. Valintatilanteessa osa ostamista ohjaavista arvoista jää vähemmälle huomiolle. Kuitenkin sellaiset asiat, kuten Suomessa työllistäminen ja valmistaminen ovat niitä arvoja, jotka vaikuttavat merkittävästi kuluttajien ostopäätöksen tekemiseen.