Elektronisten navigointilaitteiden kehitys on viime aikoina ollut merkittävää etenkin huviveneilyssä. Lisää turvallisuutta vesillä saavutetaan, kun käytössä on kulloiseenkin tarpeeseen sovitettu navigointijärjestelmä. Voidaan siis sanoa, että elektronisen navigoinnin kehitys on lisännyt myös veneilyn turvallisuutta.
– Lähtökohtaisesti elektroninen navigointi ei eroa niin sanotusta perinteisestä navigoinnista. Navigoinnissahan pitää suunnitella reitti, seurata suunnitelmaa ja tehdä tarkistuksia matkan varrella, veneilyturvallisuuden asiantuntija Nico Kavaleff sanoo.
– Elektroninen navigointi oikein suoritettuna antaa kuitenkin lisämahdollisuuksia, joilla tarkkuutta voidaan parantaa.
Marine Product Manager Axel Hjort painottaa perinteisten navigointitaitojen tärkeyttä, karttaplotteri kun on vain navigoinnin apuväline. Jokaisessa veneessä tulee perusvarustuksena olla kompassi ja ajan tasalla oleva tarvittava paperikartta-aineisto.
– Perinteinen navigointi ja elektroninen navigointi tukevat toisiaan, mutta perinteisen navigoinnin on tultava selkärangasta jokaisella veneilijällä. Sataman täytyy löytyä tilanteessa kuin tilanteessa.
Kavaleff muistuttaa, että jokaisen veneilijän lähtökohdat ja tarpeet ovat erilaiset ja laitteet tulisi sovittaa niihin sopiviksi. Naapuriveneen hienot laitteet eivät välttämättä ole sopivia omaan veneeseen, vaikka naapuri niitä kehuisikin. Turvallisuutta voidaan lisätä opettelemalla hyvin laitteiden toiminnot ja tehokas käyttö.
– Järjestelmiin saadaan nykyään lisättyä useita erilaisia turvallisuutta parantavia lisälaitteita, kuten esimerkiksi tutka ja AIS. Myös erilaiset merenkulun hätälähettimet ovat tulleet lähemmäksi navigointielektroniikkaa.
Uusilla laitteilla uusiin ulottuvuuksiin
Elektroninen navigointi on suuressa suosiossa, ja varsinkin erilaiset tabletit ja älypuhelimet ovat usean veneen vakiovarusteissa. Niiden käyttö on helppoa ja yksinkertaista, mutta Kavaleffin mukaan niitä ei kuitenkaan useimmiten ole tehty kosteisiin olosuhteisiin eikä niiden tekniikka ole samalla tasolla kuin varsinaisesti veneilyyn tehdyissä laitteissa.
– Suosittelen tarkkaan harkitsemaan niiden käyttöä, varsinkin jos veneessä ei ole muuta navigointielektroniikkaa. Sanoisin, että paperiset merikartat ovat edelleen järkevin varmistus turvallisen navigoinnin saavuttamiseksi.
Navigointilaitteiden viimeaikainen kehityssuunta saa kehuja Hjortilta. Uudet ominaisuudet ja parannukset ovat innovatiivisia ja mielenkiintoisia, ja ne ovat suunniteltu jokaiselle jotakin -periaatteella.
– Kaikutekniikka on esimerkiksi viety ihan uuteen ulottuvuuteen, ja uusilla luotaimilla saavutetaan paljon selkeämpi sekä tarkempi kuva. Myös karttapuoli on kehittynyt, ja merikartat tarjoavat useita erilaisia karttanäkymiä käyttötarkoituksen mukaan, Hjort luettelee.
– Perinteisen karttanäkymän lisäksi tätä nykyä on mahdollisuus kolmiulotteisiin karttanäkymiin, kalastuskarttaan, automaattiseen reititysominaisuuteen, ilmakuviin ja satamatietoihin, joista voi etsiä esimerkiksi sopivaa ravintolaa tai tankkauspistettä.