Kun veneelle sattuu vahinko, saattaa omistajalle tulla yllätyksenä, ettei vakuutus katakkaan korjaustyötä lainkaan tai kattaa siitä vain pienen osan. Vakuutusta valittaessa kannattaa siksi perehtyä ehtoihin ja hintaan sekä tehdä vertailuja eri vakuutuksen tarjoajien välillä.
Vaikka venevakuutus ei ole pakollinen autojen liikennevakuutuksen lailla, suurin osa veneilijöistä sen kuitenkin ottaa.
– Venevakuutukset ovat yleisiä siitä huolimatta, että laki ei sitä vaadi. Vastuulliset veneilijät ymmärtävät, että jos vene vahingoittuu ja matkustajat loukkaantuvat mukana, on iso kulu maksaa korjaus ja hoitokulut omasta pussista, sanoo venekorjaamoyrittäjä Ari Pietarila.
Pietarila on tyytyväinen nykyisiin venevakuutuksiin, sillä hänen kokemuksensa mukaan ne kattavat hyvin ne vahinkotyypit, joita eniten tapahtuu.
Venevakuutukset ovat yleisiä siitä huolimatta, että laki ei sitä vaadi.
– Yleisin syy tuoda vene korjaukseen on karille ajo, jolloin purjeveneissä köli ja moottoriveneissä perävetolaite rikkoontuvat. Suomessa on isot saaaristot ja kivikkoiset rannikot, siksi karilleajoja tapahtuu Suomen vesillä enemmän kuin monen muun Itämeren ympärysvaltion rannikoilla. Monet ulkomaalaiset veneilijät kokevatkin Suomen rannikon haastavana. Olosuhteista johtuen ulkomaalaiset vakuutusyhtiöt eivät välttämättä myönnä venevakuutuksia Suomeen, kertoo Pietarila.
– Yhteentörmäyksessä vahingoittuneita veneitä korjataan myös, mutta selkeästi vähemmän.
Vältä ongelmat ja selvitä tarkasti, mitä vakuutusehdoissa sanotaan
Vakuutusyhtiöitä kannattaa kilpailuttaa ja kysyä juuri omalle veneelleen ja omaan veneilykäyttäytymiseen sopivaa vakuutusta. Laajimmassa muodossaan venevakuutus kattaa moottorin konerikot sekä purjeveneiden masto- ja takilarikot. Myös vastuu- ja oikeusturvavahinkojen korvattavuus on syytä selvittää.
Vaikka kesä on veneilyn kulta-aikaa, on vakuutusasioissa mietittävä talvisäilytyksenkin aikaisia tapahtumia. Yleisimmät venevakuutukset korvaavatkin muun muassa telakoinnin aikaiset varkaus- ja ilkivaltavahingot, palovahingot sekä myrskyvahingot.
Yhtiöiden välillä on myös eroja, ja jotkut vakuutuksen tarjoajat eivät peri alle 10 vuotiaasta veneestä lainkaan ikävähennyksiä.
– Jos ei puhuta ikävähennyksistä, kölikorjauksista tai muista erikoisemmista tilanteista, vakuutusyhtiöt toimivat korvauspäätöksissään ylipäätään aika samoilla linjoilla, hän toteaa.
– Monet vakuutusyhtiöt ovat alkaneet toteuttaa vakuutusehtoja tiukemmin erityisesti vanhojen veneiden johdalla, mikä on saattanut tulla yllätyksenä veneen omistajalle korvausta hakiessaan. Vanhempien veneiden vaurioista voi omistajan maksettavaksi koitua jopa 80 prosenttia korjauskuluista, kun vakuutus korvaa vain 20 prosenttia.
Mistä tahansa yhtiöstä veneen omistaja vakuutuksen ottaakin, Pietarila suosittaa perehtymään vakuutusehtoihin, kuten muidenkin vakuutusten kohdalla tehdään.